Op weg met de truck [deel 1] - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van henkdevree - WaarBenJij.nu Op weg met de truck [deel 1] - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van henkdevree - WaarBenJij.nu

Op weg met de truck [deel 1]

Door: Henk de Vree

Blijf op de hoogte en volg

28 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hey allemaal,

Blog nummer 12 is de eerste blog die niet in Auckland geschreven wordt, mijn stage is voorbijgevlogen en ik heb een geweldige tijd gehad in Auckland. In de laatste week ben ik nog door mijn stagebegeleider uitgenodigd voor een Chinese lunch. Ik had mijn ontbijtje om 8:30 gehad, en de lunch was om 10:30 normaal gesproken past er wel aardig wat voedsel achter mijn kiezen. Maar mijn stagebegeleider bleek ook al om 10:30 erg veel ruimt achter de kiezen te hebben. De lunch bestond uit een lading beef dumplins een salade die bestond uit selderij, wortels, pinda’s en bloemkool verder was er nog een salade van zeeplanten met wortels uiteindelijk kwam daar nog een lading pork dumplins bij. Het smaakte zeer goed en ik was na de lunch goed gevuld en verbaasd dat de Aziaten die toch wat kleiner en meestal slank gebouwd zijn een flinke hoeveelheid voedsel kunnen verteren.

Zaterdag kwam Helmig weer naar Auckland toe zodat we maandag samen naar het zuidereiland konden vliegen. Maandag zijn we naar west Auckland gegaan waar we naar wat verschillende stranden zijn geweest met het bekende zwarte zand. Er was vrijwel niemand omdat het een doordeweekse dag was, maar voor ons is het dus al vakantie! We zijn nog even langs een waterval gegaan. Die avond zijn we nog even wezen schaatsen, in het centrum van Auckland stond namelijk een ini-mini ijsbaan en die hebben we nog even geprobeerd. Na een paar rondjes en het tweede paar hockeyschaatsen verdwenen langzaam de onverwachte en onbedoelde slingerbewegingen van zowel armen als benen, terwijl om mij heen de Aziaten erg veel last van de zwaartekracht hadden. Het duurde echter maar anderhalf uur voordat ik de zwaartekracht niet meer kon houden. De temperatuur van 15 graden had ervoor gezorgd dat ik in mijn T-shirt was gaan schaatsen, en de combinatie met ijs zo glad als schuurpapier zorgde voor een paar schrammen en toch ook een prachte avond.

Vrijdag was de laatste stagedag, ik heb nog even een laatst meeting met mijn stagebegeleider gehad en afscheid genomen. Ik heb nog een mooi certificaatje gekregen, en toen zat de stage erop… Ik moest mijn appartement leeghalen, fiets inpakken, en vertrekken naar het zuidereiland. We zijn met het vliegtuig naar Queenstown gevlogen. Toen we uit het vliegtuig stapten was het net een graad boven het vriespunt dat is toch anders als de 18 graden in Auckland toen we vertrokken. In Qweenstown hebben we een campervan(truck) gehuurd. Helmig had bedacht dat het verstandig was om de truck te reserveren in Auckland en vervolgens in Queenstown op te gaan halen. Gelukkig kon alles veranderd worden en zaten we een uur later in onze truck die de komende 28 dagen ook ons onderkomen is.

Dag 1.
Op dag één hebben we met de truck wat rondgereden door Queenstown, boodschappen gedaan en een wandel route gelopen waarbij we vooral foto’s hebben gemaakt. Dit komt misschien omdat dit eigenlijk de eerste keer is dat ik bergen zie en dus elke twee stappen alle bergen om je heen minstens 1 keer op de foto zet. Had ik misschien beter niet kunnen doen want nu is de batterij van mijn camera nagenoeg leeg en ik heb nog geen idee hoe ik die vol krijg… Na een maaltijd van de McDonald’s zijn we richting Milford Sound vertrokken. Na 50km hebben we de auto ergens geparkeerd lange een prachtig blauw meer en zit ik in de truck mijn blog te typen met af en toe een angstvallige blik op het accupercentage van mijn laptop…

Dag 2.
De conclusie van de eerste nacht is dat het bed dat achterin te truck gebouwd is veel weg heeft van een plank met 2 cm schuim en een mooi grijs stofje eroverheen. Slapen is dus niet altijd een groot succes. Na het ontbijt zijn we richting Milford Sound vertrokken, onderweg stoppen we natuurlijk regelmatig om het landschap vast te leggen, dit blijkt te veel te zijn voor mijn camera en de batterij vindt het op een gegeven moment wel genoeg. De weg naar Milford Sound gaat door een brede variatie van landschappen en zelfs door een, wat lijkt, technisch in matige toestand verkerende tunnel. Na een voorspoedige reis komen we op de prachtige bestemming. Het is al tegen de avond dat we wat aardappels bakken en wat sla snijden voor het avondeten. We mochten bij een plaatselijke bar onze elektronische apparaten opladen, dus even later zaten we met een drankje waarvoor we woekerprijzen hadden betaald aan een tafeltje te wachten totdat alles opgeladen was en we konden gaan slapen.

Dag 3.
Na een regenachtige nacht kwam een regenachtige ochtend, de cruise die we wilden doen bij Milford Sound hebben we dus maar laten zitten. Omdat mijn camera het weer deed heb ik even een rondje gerend en nog wat foto’s gemaakt zodat jullie ook nog mee kunnen genieten van de prachtige natuur. Daarna zijn we met de truck vertrokken naar Invercargill. Halverwege bleek de benzinetank ook nog een refill van 120 dollar nodig te hebben, Toen we in Invercargill waren hebben we nog even wat boodschappen gekocht en zijn we de stad weer uitgereden om een gratis kampeerplaats te vinden buiten de stad. Dit is een illegale geworden aan een mooi meertje dat we de volgende dag pas goed konden bekijken.

Dag 4.
Na weer een koude nacht worden we wakker bij een prachtig meertje. Na het gebruikelijke ochtendritueel (een half uur blijven liggen en klagen over de kou, tanden poetsen en ontbijten) zijn we weer verder gereden met de truck naar Dunedin. Het landschap was ondertussen aardig veranderd van woeste bergen naar heuvelachtig grasland en daarvoor hebben we natuurlijk ook wat foto-stops gemaakt. We kwamen mooi op tijd in Dunedin en hebben ergens langs de kant van de weg een geschikte locatie gevonden om onze truck even een nachtje neer te zetten.

Dag 5.
Dit keer heeft de truck niet de hoofdrol gekregen maar hebben we in Dunedin rondgehangen. Dunedin is een prachtige stad met veel historische gebouwen waar natuurlijk allemaal een foto van is gemaakt. We zijn nog naar de steilste weg van de wereld, de Cadbury chocoladefabriek en het enige kasteel van Dunedin geweest. Het hoogtepunt in Dunedin was zonder twijfel de zeeleeuwen die we op gezien hebben. We waren naar een strandje gereden waarbij op een bordje stond dat er zeehonden en pinguïns te zien waren. Na een poosje door de duinen ploegen kwamen we op het strand en daar lag een hoopje zeeleeuwen waar we omheen moesten. Dat zijn nogal flinke beesten, die wil je liever niet van drie hoog op je tenen krijgen. Even later lopen we vol goede moed verder naar de een houten hutje om daar vandaan pinguïns te spotten, na een uur moesten we het echter opgeven want de pinguïns hadden er geen zin in vandaag. De truck hebben we dit keer op een camping geparkeerd zodat we ons kunnen douchen(wat eigenlijk wel nodig was), en natuurlijk even om jullie op de hoogte brengen van onze vorderingen.

Ik was het bijna vergeten, maar Rosalie nog bedankt voor je chocolade!

Dat was het weer voor deze keer! En uiteraard weer de groeten uit NZ.

  • 28 Juni 2014 - 21:41

    Iger:

    Je vakantie lijkt dus op zelfkastijding...:)

  • 30 Juni 2014 - 15:36

    Fam. Droppert:

    Geniet van jullie welverdiende vakantie, maar daar ben ik niet bang voor. Met de camper is onze fijnste manier van op vakantie gaan. Ik weet zeker dat jullie heimwee gaan krijgen naar de camper als je weer thuis bent.
    Wij genieten met jullie mee, van de verslagen en de foto's.

    groetjes.

  • 03 Juli 2014 - 19:49

    GeWe:

    Is die truck niet te kort , of slapen jullie met de klep open?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 14181

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 22 Juli 2014

Stage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: